Behoorlijk verrast
Op de gezamenlijke bestuursvergadering van woensdag bleek, dat een aantal verenigingen in Afdeling 10 tegen het opheffen van de afdelingen zijn. De kans wordt zo wel klein, dat er voldoende afgevaardigden voor de opheffing zullen gaan stemmen. Dat zou het einde betekenen van de huidige samenwerking tussen de Afdelingen 10 & 11om samen te gaan tot Afdeling Noord. Als gezamenlijke besturen werden we hierdoor behoorlijk verrast!
Zorgvuldig traject
Al ruim 5 jaar werken we als besturen samen om te komen tot 1 afdeling. Ondertussen is ook de NPO gekomen met de herindeling, waarbinnen onze plannen goed pasten. Vanuit onze leden, via de jaarlijkse Algemene Ledenvergaderingen hebben we telkens positief gesproken over deze samenwerking. Op basis van dit draagvlak zijn we verder gegaan met het in elkaar schuiven van de organisatie, de besluiten hierover zijn samen met de leden genomen. We hebben daarbij steeds een zorgvuldig traject doorlopen, denk aan de regio bijeenkomsten in het najaar van 2024. De peiling onder de leden in het voorjaar van 2025 liet zien dat een ruime meerderheid voor is. Nu dit binnen een aantal verenigingen anders is geworden zitten we onverwacht in een heel andere situatie. Dat heeft veel impact op ons als bestuurders.
Samen vervoeren
Op de midfond, dagfond en de marathon werken we op het gebied van vervoer samen. Dat levert de leden aanzienlijke besparingen op. In 2025 is er een gerealiseerde voordeel van €15.000 behaald door samen te werken en trailers te kunnen uitsparen. Dat bespaart bij een vlucht vanuit België/Luxemburg €2.000 en vanuit Frankrijk €3000 tot €3.750.
Daarnaast is er nog een voordeel te behalen van €6.000 door efficiënt te kunnen samenwerken in één vervoerscommissie. Dit had in theorie in 2025 nogmaals 3 trailers kunnen besparen.
Er zijn na de fusie nog andere voordelen te behalen, zoals in de ophaalroutes. Als het lukt om 2 ophaalroutes met 1 vrachtwagen te kunnen combineren naar 1 ophaalroute dan scheelt dit meer dan €10.000 per jaar.
Het samen vervoeren en de fusie levert de afdeling €30.000 per jaar op en dus een gezonde financiële positie.
Vrachtprijzen niet verhoogd
De vrachtprijs per duif is de laatste 2 jaren niet verhoogd, ondanks dat alles veel duurder is geworden. Zonder de samenwerking tussen de beide afdelingen zullen de vrachtprijzen per duif volgend jaar op alle vluchten met ongeveer €0,20 omhoog gaan.
Voor een liefhebber die gemiddeld met 20 oude duiven en 30 jonge duiven speelt betreft dit een verhoging van €150 per jaar.
Wat zijn de argumenten van tegenstanders van fusie?
- Als motivatie om tegen te stemmen kregen we te horen, dat men vindt dat de trailers te vol worden gezet om geld te besparen. Er wordt gezegd, dat dit ten koste gaat van de duiven, want de bovenste rij komt ook vol. Dit argument speelt in Afdeling 10. Bij de trailers van Afdeling 10 is een loze ruimte boven de manden, daarmee voldoen we al aan het hitteprotocol. De bovenste rij manden zit er gewoon niet in, daar zit het mechaniek van het automatisch lossysteem. De trailers voldoen altijd aan de eis van de bovenste manden leeg. Ook op vluchten waarvoor een hitteprotocol geldt. Bovendien hebben we als afdelingen de aantallen duiven in de mand de afgelopen jaren verlaagd. Vroeger waren dat op de vitesse 28 tot 30 duiven per mand, tegenwoordig 24 of 25.
- We horen ook dat mensen tegen willen stemmen, omdat het verliezen van de jonge duiven zouden komen door de gezamenlijke lossingen. Vorig jaar waren de verliezen lager met hetzelfde vliegprogramma en dezelfde gezamenlijke lossingen. Als er sprake is van verliezen dan is dat vooral op de eerste vluchten bij de jonge duiven. Op die vluchten lossen we helemaal niet gezamenlijk.
- Een ander argument wat we regelmatig horen is dat het spel verandert door de gezamenlijke lossing. Daar zit zeker wat in, op plaatsen waar men gewend is onder bepaalde omstandigheden echt te domineren is dat nu inderdaad anders. Denk aan de oostkant van de afdeling met een stevige wind uit het zuidwesten. We zien bij gezamenlijk lossen een betere spreiding van de vroege duiven. Vermoedelijk doordat de duiven in een grote lossing eerder uit elkaar gaan. We vinden het wel teleurstellend om te horen dat leden nu tegen stemmen omdat ze nu zelf minder voordeel ervaren. We zouden als leden er alles moeten doen om het eerlijker te maken voor iedereen. Bovendien komen de punten uit het eigen samenspel, dus voor de kampioenschappen hoeft niemand zich te fixeren op de top 10 van de uitslag.
Het blijft niet zoals het is
We zijn al een tijd samen op weg naar 1 Noordelijke afdeling. Als de samenwerking tussen de beide afdelingen nu stopt dan zal het niet zo blijven zoals het nu is en worden er zaken teruggedraaid:
- De liefhebber gaat behoorlijk meer betalen voor de vrachtprijs. De sport is nu al niet goedkoop en liefhebbers zullen minder duiven gaan inkorven. Dat laatste zet de neerwaartse spiraal in de versnelling.
- Nu elkaar afwijzen zal ook betekenen dat de samenwerking zoals we die nu kennen eindigt. Het is te vroeg om te overzien wat het precies gaat betekenen maar een deur die dicht is gaat niet gemakkelijk weer open.
- Als besturen hebben we op voorspraak van de leden steeds gewerkt naar een fusie. Nu een nee, zal betekenen dat de afdelingen alleen verder moeten. Het vinden van bestuurders die vanuit dat nieuwe vetrekpunt door willen gaan is onzeker.
- We wijken af van de afspraken die zijn gemaakt op de Ledenraad – met steun van de beide vergaderingen (10&11) – het is niet ondenkbaar dat de NPO daarop in gaat grijpen.
Iets achter je laten is moeilijk
Het is altijd lastig als je definitief iets achter je moet laten. We hebben jarenlang als zelfstandige afdelingen gedraaid en met succes. Het lijkt alsof dat nog lang zo door kan blijven gaan maar dat is niet zo. Doordat we al zo goed samenwerken valt het misschien niet altijd op maar nu weer op eigen benen gaan staan is heel lastig. We zijn door de samenwerking stabiel gebleven en we hebben de leden ook meteen de voordelen gegeven. Stabiel bestuur, een goede vertegenwoordiging bij de NPO ledenraad, de lage vrachtprijzen.
Vijf jaar verder
Alles wat nu normaal lijkt zal bij een ‘nee’ tegen de fusie niet hetzelfde blijven. Denk niet alleen aan je eigen duivensport maar ook aan de portemonnee van de mensen die het wat minder hebben. En misschien nog wel het belangrijkste, de sport over vijf jaar als we niet meer samenwerken. Is het leuk om te vliegen tegen kleinere aantallen duiven tegen hoge kosten? We wensen jullie veel wijsheid bij deze beslissing.
Namens de besturen van 10&11