Dit weekend starten we met de eerste trainingsvluchten en het lijkt er op dat we meteen mooi weer krijgen om die te vervliegen. Na alle voorbereidingen van jullie als liefhebbers en ons als vrijwilligers van bestuur, vervoer en lossingen, maken we ons op voor seizoen 2024. 
Verheugend is het dat we dit seizoen met een minimaal ledenverlies ten opzichte van vorig jaar kunnen beginnen. Onze vrijwilligers die de hokcoördinaten prikken hebben het zelfs nog even druk gehad om nieuwe leden op de kaart te kunnen zetten. Het vliegprogramma was op het nippertje af en we hebben deze week ook een aantal nieuwe convoyeurs kunnen begroeten. Kortom, we beginnen dit seizoen positief en kijken uit naar mooie vluchten en veel spelplezier.

Hieronder volgen nog een aantal praktische mededelingen met betrekking tot het vervoer. We wensen iedereen een goed seizoen toe, met hopelijk voor eenieder succes passend bij zijn of haar eigen ambities.

Het bestuur

 

Vervoer en ophaalroutes

Onze vrachtauto’s zijn uitgerust met de loggers waarmee we ook het verloop van temperatuur en CO2 in onze duivencontainers kunnen volgen komend seizoen. De duiven kunnen normaalgesproken telkens automatisch gelost worden op de vluchten. Alleen als de capaciteit heel krap wordt -we hebben een paar weken met veel vluchten- lukt dat misschien niet. Zowel de loggers als het automatisch lossen hebben we van de lopende rekening kunnen betalen. Ondanks deze extra kosten hebben we ook over 2023 een positief saldo weten te behalen, net als de voorgaande jaren. Dat komt ook omdat we ons vervoer optimaler inplannen en natuurlijk dat er het hele seizoen veel duiven ingekorfd werden. We hebben de totale transportkosten van onze afdeling bekeken, met als conclusie dat we ook komend seizoen geen verhoging van de vrachtprijzen hoeven door te voeren. Op de najaarsvergadering hebben we overzichten getoond, waarin was te zien dat we vooral moeten kijken naar de ophaalkosten van de duiven als we de vervoerskosten laag willen houden.


Waarom letten we op de kosten? Onze penningmeester heeft al gezegd dat hij vooral oog wil hebben voor de ‘liefhebber met de kleine beurs’. We hebben veel leden die met weinig duiven spelen en voor wie de kosten mede bepalen of en hoeveel ze meedoen. Ook hebben we veel verenigingen die met moeite alle taken rond kunnen zetten. Als er een aantal mensen afhaken, wordt het moeilijker om te kunnen blijven bestaan. Juist dat verenigingsleven, het voortbestaan van de verenigingen, is voor het bestuur een zeer belangrijk uitgangspunt. Het ontmoeten van duivenliefhebbers in het duivenlokaal is een belangrijk sociaal gebeuren. Hoe langer er in de eigen vereniging ingekorfd kan worden, hoe meer mensen er bij de sport betrokken blijven. Daarom hebben we op de voorjaars-ALV een voorstel gedaan om dit te bevorderen. Daar was draagvlak voor, zolang het niet verplicht werd. Daarom doen we een aanpassing in het ophalen van de duiven bij de vereniging en de spelregels die we daarbij hebben afgesproken als bestuur. We hadden eerder al de norm van minimaal 75 duiven, echter in de praktijk werd dit meestal niet gehandhaafd. Dat gaan we dus vanaf dit seizoen wel doen. Dit speelt vooral op de dagrondvluchten en de laatste paar midfond -en jongeduivenvluchten. Zodra dat aan de orde is plaatsen we aangepaste routes op de site.

Uitgangspunt is, inkorven en afslaan in de eigen vereniging

  • Inkorven in eigen inkorflokaal volgens de geldende regels, minimaal 5 spelende hokken.
  • Minimaal 75 duiven per vlucht, dan wordt de vereniging opgenomen in de ophaalroute.
  • Bij minder dan 75 duiven per vlucht, komen we als afdeling de duiven niet ophalen.
  • We hebben op basis van 2023 een overzicht gemaakt van de verenigingen die we een aantal keren uit de ophaalroutes halen omdat ze te vaak onder het minimum komen. Dit overzicht is in de bijlage toegevoegd. Hierin staat welke verenigingen dit zijn en welke naburige vereniging we voorstellen om de duiven aan te voeren. 

Onder het minimum, wat zijn de opties bij niet ophalen?

Aanvoeren bij een naburige vereniging:

  • De verzegelde manden worden door 2 begeleiders aangevoerd bij een naburige vereniging.
  • Verenigingen die aanleveren krijgen een vergoeding voor de transportkosten. Dit betalen we na afloop van het seizoen uit.

o   Onder de 20 km is dit een vast tarief van €10 per vlucht

o   Boven de 20 km komt hier €0,30 per km bij

  • De restmanden (duiven) worden bij de aangeleverde vereniging op de juiste wijze aangevuld.
  • Voor het transport wordt de vervoerskaart per vereniging ingevuld (manden en duiven).
  • Afslaan kan in de eigen vereniging, zo blijft er een verenigingsuitslag mogelijk.

Niet aanvoeren bij een naburige vereniging:

  • Niet inkorven in de eigen vereniging, liefhebbers gaan zelf ergens anders inkorven.

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.