Op 25 mei hebben we een update geplaatst rondom vervoer, automatisch lossen en een onderzoek van de vertrouwenspersoon.
Het is op dit vlak nog steeds onrustig. Daarom weer een bericht vanuit ons bestuur.
 
Onderzoek vertrouwenspersoon
In het begin van het seizoen is er rondom vervoer een vervelende situatie geweest tijdens de ophaalroutes tussen een van de convoyeurs en een tweetal verenigingen, te weten Buitenpost en Heerenveen. Dit ging over het laden van de manden in de vrachtauto en het verloop van de eerste vlucht. Over en weer zijn er opmerkingen gemaakt die de goede sfeer tijdens het vervoer niet echt ten goede zijn gekomen.
Omdat er verschillende mensen en verenigingen waren betrokken, hebben we als bestuur de vertrouwenspersoon ingeschakeld. Die heeft een advies gegeven, wat we hebben opgevolgd. De convoyeur heeft na een gesprek met de voorzitter zijn excuus aangeboden voor de ontstane situatie en verder is er nog eens kritisch gesproken over de taken en rollen rondom het vervoer van de duiven. De veranderingen tijdens het seizoen zorgden voor kwaaie koppen en soms verhitte discussies, die hopelijk nu weer aan de kant zijn.
 
Bestuur NPO past vluchten aan na moeilijk weekend
Ondanks goed anticiperen op de verwachtte weersomstandigheden met Heusden-Zolder en Brienne, waardoor we zware maar goed verlopen vluchten hadden, heeft bestuur NPO gemeend om bij te moeten sturen. Dit kwam vooral doordat een aantal andere afdelingen zeer slecht verlopen vluchten hadden, doordat een negatief advies van het IWB in de wind werd geslagen. Op verzoek van de NPO hebben we Rethel daarom ingekort naar Arlon. Voor deze vlucht was ook het hitteprotocol van toepassing. Wij hebben dat als afdeling niet helemaal correct ingevuld. We hadden voor deze vlucht een capaciteit van 375 manden nodig, wanneer er beter was aangevuld qua restduiven hadden ze in 371 manden gekund. We hadden uiteindelijk 12 manden teveel. Doordat er onvoldoende goed was afgestemd met Afdeling 10, die deze manden mee had kunnen nemen, hebben we uiteindelijk deze 12 manden in de bovenste rij geplaatst. Dit blijkt duidelijk uit de beelden van de losplaats. Qua belading van de auto voldeden we echter wel aan de eisen van het hitteprotocol en ook hebben we meer ruimte rondom de manden dan bij sommige andere afdelingen, wat blijkt uit onderstaande foto. Echter, we hadden dit wel duidelijker kunnen en moeten communiceren.

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.