Zowel wij, afdeling 9 en afdeling 10 hebben waarschijnlijk meer duiven dan onze maximale vervoerscapaciteit is. We wisten vooraf dat het met dubbelvluchten een druk weekend zou worden, maar omdat het seizoen tot nu toe goed verloopt hebben we grotere aantallen duiven dan verwacht.
Om toch te zorgen dat we alle vluchten door kunnen laten gaan en de kosten binnen de perken te houden, hebben we intensief overlegd met de vervoerscommissies van de afdelingen om ons heen. Dat heeft geresulteerd in een planning waarbij alles net past als we flexibel werken. Het is een flinke belasting voor onze vrijwilligers om het allemaal rond te zetten, want we vervoeren deze week 4 vluchten;
-        Wij vervoeren als afdeling een deel van de duiven van de marathonvlucht Cahors Sector 3&4, waarbij we samenwerken met de afdelingen 7, 8, 9 en 10. Deze vlucht telt ook voor Marathonnoord en wordt door de Nationale lossingscommissie gelost.
-        GP-vlucht Vierzon halen wij op en leveren we aan bij afdeling 10, die meerdere auto’s inzet.
-        Op de vitesse vanaf Weert nemen wij dan weer bijna 3000 duiven mee van afdeling 10, omdat we allebei deze losplaats op het programma hebben. Vanwege de aparte ophaalroutes en het bijladen met een beperkt aantal mensen in Emmeloord, denken we niet dat we kunnen garanderen dat die 80 manden zo in de auto’s komen dat we twee aparte lossingen kunnen doen.
-        Daarnaast hebben we weer trainingsvluchten voor de jonge duiven, die we op dezelfde avond inkorven als Weert.
-        De ophaalroutes voor dit weekend zijn door de vervoerscommissie gemaakt en vandaag op de site geplaatst.

Kortere ophaalroutes op de GP-vluchten

Zoals we eerder hebben besproken op de voorjaarsvergadering, blijven we ophalen als er tenminste 3 manden met duiven zijn in de vereniging. We hebben het eerste deel van het seizoen het aantal opgegeven manden vergeleken met het aantal manden wat door de vervoerder is opgehaald. De verenigingen die in de praktijk meerdere keren geen 3 manden met duiven konden halen staan niet meer in het ophaalschema vanaf Vierzon. We gaan ervan uit dat deze verenigingen in de omgeving terecht kunnen om hun duiven in te korven.

GP-vlucht Dizy le Groz

Vanuit afdeling 9 is verzocht om samen te vervoeren en lossen. We hebben hier als 10 & 11 gehoor aan gegeven en maken hier een gezamenlijke lossing van. Hiermee besparen we geld, wat we weer in willen zetten om de winnaars in het zonnetje te zetten. Hoe we dat doen is nog een verrassing.
Afdeling 10 zal alle duiven van 10&11 vervoeren, zodat alle duiven ook tegelijk gelost worden met hun automatisch lossingssysteem. Omdat er ook in onze afdeling gevraagd is om in zo’n systeem met gasveren te investeren, zullen we op deze vlucht gaan kijken naar de voordelen ervan met onze mensen van het vervoer. In ieder geval hebben onze duiven geen valse start, omdat alle deuren tegelijk open zullen gaan op deze vlucht!

Vogelgriep, stand van zaken

We zijn inmiddels een aantal weken verder en als het meezit kunnen de liefhebbers in de getroffen gebieden vanaf 16 juli weer meedoen. We hebben vanuit deze verenigingen meerdere verzoeken gekregen, om hen tegemoet te komen. Aan een aantal daarvan geven we gehoor:
-        We gaan als afdeling met een extra aftrekvlucht werken per toer, voor vitesse en dagfond is dat afdoende om een kampioenschap te berekenen. Voor de midfond missen de liefhebbers in de 10 km zone 2 vluchten, dus daar stellen we voor om met gemiddelde punten te werken. De liefhebbers die hier gebruik van willen maken moeten dat melden voor 16 juli bij onze secretaris. Wij zullen deze liefhebbers dan middels een ‘reclame’ door Compuclub laten verwerken om zo de juiste standen op te kunnen maken.
-        Om de duiven weer in het ritme te krijgen bieden we de mogelijkheid om op 18 juli in te korven op een trainingsvlucht, lossing 19 juli.

-        Op 16 juli om middernacht is het vervoersverbod waarschijnlijk opgeheven. Als de betreffende verenigingen in willen korven vanaf dat moment zorgen wij dat de duiven op die dag ook mee kunnen vliegen met het geplande concours die dag van de afdeling.
-        Dan nog een andere opmerking: we horen meerdere berichten van liefhebbers die hun (jonge) duiven denken te mogen opleren, terwijl ze binnen de 10 km zone zitten. Dat is absoluut niet toegestaan. Een liefhebber is zelfs zo ‘slim’ om dit op facebook te melden.
Deze liefhebbers verpesten het voor anderen die zich wel aan de regels houden

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.