Huur manden door de afdeling 
Zoals eerder aangegeven gaan we dit jaar een start maken met het huren van de manden. Verschillende verenigingen hebben aangegeven om hieraan (nog) niet mee te willen werken, hoewel een deel van die verenigingen elke week in de doorgaande auto zit en dus sowieso de manden wekelijks terugkrijgt. We leiden daaruit af dat niet iedereen begrepen heeft hoe het in de praktijk gaat werken. Ook daarom gaan we met de andere verenigingen wel door met deze aanpak, omdat het heel wat uren ‘slepen met manden’ scheelt bij onze vervoerder en dus ook kosten. De verenigingen die hun eigen manden terugkrijgen zijn bekend bij de vervoerder en de kosten die gemaakt worden om die wekelijks terug om te zetten in de auto worden bijgehouden en zullen we op de najaarsvergadering rapporteren. De andere verenigingen krijgen een verzoek (aparte mail) om de aantallen door te geven, zodat de penningmeester de eerste helft van het huurbedrag binnenkort over kan maken. Hierover komt nog apart bericht. We zien er vanaf om alle manden te nummeren, omdat het veel extra werk is en weinig toevoegt. 

In de praktijk gaat het straks als volgt:
- dinsdag: opgave van het aantal duiven voor de komende vlucht(en)
- inkorfdag: de vereniging korft in in eigen manden (vol) en die worden gewisseld voor lege manden uit de auto. 
- de eerstvolgende inkorving kunnen de lege manden weer gebruikt worden, net zoals anders. Iedere vereniging maakt zelf de manden schoon die de volgende keer gebruikt worden. 

Het enige wat verandert zijn dus dat de verenigingen die meedoen andere manden (kunnen) krijgen dan hun ‘eigen’. Als er meer manden nodig zijn (zoals met africhtingen, extra deelname of meer vluchten per week), dan neemt de vervoerder op de inkorfdag extra manden mee. Door deze roulatie van manden, kunnen we ook gemakkelijker uitruilen met andere afdelingen waarmee we samen vervoeren op de verdere vluchten. 

Plaats in de auto is plaats op de uitslag?
De afgelopen weken krijgen we veel reacties van gefrustreerde liefhebbers over de plaats van de manden in de vrachtauto. Zij zijn er heilig van overtuigd dat het belangrijk is op welke plaats de duiven in de auto komen te zitten en schrikken er niet voor terug om alle vrijwilligers in ons vervoer hiermee lastig te vallen. Telefoontjes, mailtjes, teksten die we niet op deze plek willen herhalen omdat ze te onbeschoft voor woorden zijn. Omdat onze vrijwilligers ook niet te beroerd zijn om mee te denken, wordt er soms ook gekeken of er iets mee gedaan kan worden. Het enige wat onze vervoersmensen als opdracht hebben van de ledenvergadering, is om zo praktisch en efficiënt mogelijk op te halen en te vervoeren. Zo houden we de sport betaalbaar en de belasting van onze vrijwilligers wordt niet te groot. Zoals iedereen in onze reglementen kan nalezen, is het afdelingsbestuur verantwoordelijk voor het vervoer en voert dit samen met de vervoerder, de chauffeurs, convoyeurs en de vervoerscommissie uit. Wanneer er vragen of zorgen zijn, dan kan de vereniging contact opnemen met het bestuur, wij zetten dat indien nodig door naar onze vrijwilligers van het vervoer. Over hoe we met elkaar omgaan hebben we een gedragscode opgesteld. Als de grenzen van fatsoen worden overschreden zullen we als bestuur niet aarzelen om daar consequenties aan te verbinden. In het uiterste geval betekent dat geen plaats in de auto en dus ook geen plaats op de uitslag.

Tussentijds van vereniging veranderen
Op 1 februari sluit de ledenadministratie voor de afdeling normaalgesproken. Wie ergens anders lid wil worden zorgt dat het voor die datum geregeld is. In uitzonderlijke gevallen kunnen we dispensatie verlenen aan een liefhebber die van vereniging wil veranderen tijdens het seizoen. Voorwaarden zijn:

- beide verenigingsbesturen zijn schriftelijk akkoord met de overgang van de liefhebber(s).
- er zijn zwaarwegende redenen, het afdelingsbestuur beslist of daar sprake van is.
Consequentie hiervan is wel dat de liefhebber een ander lidnummer krijgt en dus ook de punten die op het oude lidnummer staan niet mee kan nemen.

Rayons en prijzenclubs
We zijn als afdelingsbestuur niet verantwoordelijk voor wie er lid is van welk rayon en hoe de uitslagen of kampioenschappen worden berekend. Het heeft dus ook geen zin om bij ons reclames in te dienen of te verzoeken om leden/verenigingen wel of juist niet in een bepaald rayon te kunnen laten meedoen.

‘Spookmeldingen’
Afdeling 10 en 11 zijn eigenlijk de enige afdelingen in Nederland die bijna volledig via de meldsite werken (Blauwband). Daarom zien wij met z’n allen een bijna ‘real-time’ uitslag en is het verschil met de uiteindelijke uitslag vaak ook klein. Het valt ons dit seizoen echter op dat er wat meer rare meldingen zijn en onlangs zelfs ‘spookmeldingen’. Wat bedoelen we?

- Rare meldingen: iemand wil even ‘kijken’ hoe snel de duiven vliegen door de tijd in te voeren en later weer te verwijderen of iemand voert wel de juiste minuten in maar niet het juiste uur. Nogal onhandig en het zorgt voor een hogere bloeddruk bij de concurrentie. Op zich niet heel erg, meestal is de sociale controle goed genoeg om het te verwijderen. Als dat niet op tijd lukt doen de mensen van de meldsite dat in opdracht van het bestuur.

- Spookmeldingen: na de update van de kloksystemen dit voorjaar zijn er wat meer problemen met (automatische) meldingen die niet kloppen, of is er een heel groot verloop waardoor de klasseringen niet goed zijn. Zo was er bij de eerste vlucht in zowel Emmeloord als Minnertsga storing met een atoomklok, waardoor liefhebbers veel vroeger kwamen te staan bij Compuclub dan op de meldsite. Die liefhebbers zijn uit concours gehaald, want zelf corrigeren mag niet. Vorige week was er een liefhebber wiens latere duiven door het automatisch meldsysteem op een veel vroeger tijdstip werden gezet. Dit was bij het inlezen van de W-bestanden juist weer opgelost en de duiven stonden bij Compuclub op hun normale plaats. 

We vragen iedereen om goed te blijven opletten als er rare dingen gebeuren en indien nodig dit ook bij ons te melden. Ga in ieder geval niet zelf met autokon of winver zitten prutsen, want dan worden de duiven sowieso uit de uitslag gegooid.

Het bestuur

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.