Informatie over gezamenlijk vluchten

In deze nieuwsbrief willen de besturen van de afdelingen 10&11 jullie informeren over het gezamenlijk vervoeren en lossen van onze duiven. Bij beide besturen zijn reacties binnengekomen waaruit blijkt dat er zorgen zijn over gezamenlijk vliegen op kortere afstanden. We hebben besloten om de vitesse vluchten voor nu niet meer gezamenlijk te lossen. Hieronder lichten we ons besluit verder toe.

 

Afspraken 2020
In 2020 zijn er in beide afdelingen afspraken gemaakt over het gezamenlijk vervoeren en lossen van de midfond, dagfond en de marathon. Op organisatorisch vlak zijn er op deze disciplines voordelen door samen te vervoeren. Ook sportief lossen we al vele jaren samen op deze disciplines en is sprake van concoursen met een goed verloop.

 

Onderzoek Vitesse
Om te onderzoeken wat de effecten zijn op de kortere afstanden hebben we in 2020 in overleg met de vergadering ook een aantal vitesse vluchten gezamenlijk gelost. Dit met als doel informatie te verkrijgen om het verloop te kunnen analyseren. Doordat we in 2021 niet fysiek konden vergaderen en er nog onvoldoende data beschikbaar was om te komen tot goed onderbouwde conclusies hebben we voor 2021 de programmering van de gezamenlijke vluchten overgenomen.

 

Verzoek tot heroverweging

Vanuit beide afdelingen hebben meerdere verenigingen gevraagd om de samenwerking op de vitesse vluchten te heroverwegen. Er zijn zorgen over de verliezen van jonge duiven en in de beleving zijn gezamenlijke lossingen hierbij mogelijk nadelig. Als besturen hechten we aan het hebben van voldoende draagvlak voor onze besluiten en daarom nemen we de verzoeken om dit punt te heroverwegen heel serieus.

Analyse van de data
We hebben alle beschikbare data van de gezamenlijk vluchten geanalyseerd en vergeleken met afzonderlijke lossingen van de afdelingen. We hebben hiervoor het verloop van de vluchten als uitgangspunt genomen. Je kijkt hierbij naar het verloop van de duiven welke prijs vliegen, de parameter die we hiervoor gebruiken is Relatief Snelheid Verval (RSV). In de bijlage vindt u alle berekeningen, hieronder de belangrijkste conclusies.

Bijlage (RSVS onderzoek)

Conclusies

Er zijn geen verschillen in het RSV tussen afdeling 10 en 11. Dit geldt voor alle bekeken disciplines.

Er is geen verschil in het RSV tussen gezamenlijke lossing en gescheiden lossing bij de vitesse- en midfondvluchten.

Er is nauwelijks verschil in het RSV bij gezamenlijke lossing van jonge duiven- en natourvluchten en gezamenlijke en gescheiden lossing bij de vitesse- en midfondvluchten.


Gezamenlijke vluchten verlopen goed

Uit het onderzoek blijkt dat de gezamenlijke vluchten ook op korte afstanden een evengoed verloop kennen als gescheiden lossingen. Wat opvalt is dat er bij gezamenlijke lossingen minder grote verschillen zijn tussen de rayons onderling. Je kunt voorzichtig concluderen dat er door een grotere lossing een betere spreiding is. Het onderzoek op basis van RSV is een indicatie voor het verdere verloop van de vlucht. Je kunt de lijn doorzetten dat vluchten waarin de prijzen relatief snel verdiend zijn ook eenzelfde verloop kennen voor de rest van de duiven die na de prijzen nog moeten arriveren. Deze analyse is uitgevoerd door J. van Doormaal (afdeling 10) en binnenkort verwachten we ook nog meer analyses vanuit de samenspelcommissie van afdeling 11. Deze gegevens zullen we voor de najaarsvergadering toevoegen aan de stukken.

 

Vitesse nu niet meer samen

Uit de analyse komt duidelijk naar voren dat we ook op kortere vluchten verantwoord samen kunnen lossen. Toch willen we nu het besluit om dit jaar nog meer samen te lossen op de vitesse heroverwegen. We gaan zolang het organisatorisch niet noodzakelijk is niet samen lossen op de vitesse. Voor de toekomst houden we vast aan samen vervoeren en concoursen op de midfond, dagfond en de marathon. Voor de jonge duiven is er geen codering voor midfond, we gaan daarom vanaf de vlucht Burdinne samen vervoeren en concoursen.

 

Gezamenlijke vluchten 2021
Voor het resterende seizoen zullen we de volgende vluchten samen gaan vervoeren en lossen;
J32 Burdinne
J33 Arlon

J34 Reims
J36 Chalons en Champagne

 

Samenwerking
We hebben als besturen en vervoerscommissies de afgelopen jaren een goede samenwerking gehad en we willen dit in de toekomst uit gaan breiden. We gaan hierbij niet overhaast te werk maar zoeken naar logische gebieden om in samen te werken. Voor nu is dat samen vervoeren en concoursen op de midfond, dagfond en de marathon. Voor dit laatste onderdeel werken we ook samen met andere afdelingen. Om de duivensport toekomstbestendig maken en betaalbaar te houden is samenwerken met andere afdelingen onontbeerlijk.

 

Discussie helpt
We zijn blij met de reacties die de verschillende verenigingen hebben gegeven. Besluiten neem je niet alleen op basis van feiten en analyses. Ook het gevoel van de leden is hierbij van groot belang, als bestuur menen we met dit besluit tegemoet te komen aan deze signalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

De besturen van de afdelingen 10&11

 

 

 

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.