Start duivenseizoen in Afdeling 11
Na het goede bericht van gisteren in Op de Hoogte over het opstarten van de vluchten voor 2020, is het nu tijd om jullie als afdeling te informeren wat wij nu van plan zijn. Als bestuur hebben we vanmorgen overlegd en omdat we nauw bij de voorbereiding betrokken waren kunnen we nu snel schakelen.

De hele organisatie van duivenvluchten staat of valt met het gedrag van individuele liefhebbers, verenigingen en ook van ons afdelingsbestuur. Dat bepaalt of wij ook daadwerkelijk toestemming krijgen om te lossen. De lossingsvergunning wordt afgegeven door de NPO, nadat de COVID-19 werkgroep het voorstel van de afdeling heeft goedgekeurd. Als bestuur zorgen we dat ons voorstel dit weekend wordt ingediend bij de NPO.

Werkwijze starten met de vluchten:                       

1)     De vereniging die klaar is om in te korven volgens de spelregels van het protocol, meldt zich bij de afdeling via email secretaris@friesland96.nl en levert het volgende aan:

o   Formulier verenigingsinformatie

o   Entlijsten zijn ingeleverd

o   Beschrijving van hoe de vereniging het inkorven gaat organiseren. Alle zaken die geregeld moeten zijn staan in de checklist (https://www.duivensportbond.nl/Checklistverenigingen.pdf) en gaan in ieder geval over: wie is toezichthouder, hoe wordt de inkorving in het gebouw met 3 mensen georganiseerd (beschrijving of plattegrondje erbij), hoe wordt voorkomen dat liefhebbers samenscholen voor het gebouw (schema voor inkorven, naar huis als je klaar bent), hoe wordt gezorgd voor naleving van de regels. Bekijk goed de instructievideo welke stappen allemaal doorlopen moeten worden: https://youtu.be/FyxtnsFrNeA

2)     Zodra een vereniging deze zaken volledig heeft aangeleverd maakt de controleur van de afdeling een afspraak om de vereniging te controleren via de checklist. Als alles in overeenstemming is met de protocollen, zet ook de afdeling een handtekening. Deze formulieren stuurt de afdeling ook naar de NPO.

3)     Voor de eerste inkorving levert de vereniging uiterlijk op woensdag om 19:30 digitaal het verwachte aantal manden aan via het formulier Opgave Manden, onder het kopje Organisatie. Dit gaat over alle manden, zowel met duiven die wel als niet over de antenne gaan. Het maximum aantal duiven per mand is 30 stuks.
De vervoerder maakt aan de hand daarvan een vervoersplanning*.  Na afloop van het inkorven is het verplicht een digitale verzamelstaat in te sturen naar de afdeling

4)     Alleen als alle drie de bovenstaande stappen goed zijn doorlopen, wordt een vereniging ingepland voor de ophaalroute. We houden dezelfde ophaalroutes aan als in 2019 zijn gebruikt en gaan ervan uit dat de verenigingen volgens het tijdschema de duiven gereed hebben voor de vervoerder. 

*) We houden in principe dezelfde ophaalroutes aan als in 2019 zijn gebruikt en gaan ervan uit dat de
 verenigingen volgens het tijdschema de duiven gereed hebben voor de vervoerder. Houd onze site daarvoor in de gaten.

Werkwijze controleurs:

o   Het bestuur van de afdeling gaat alle verenigingen (laten) controleren. Hiervoor is een verdeling gemaakt en er worden een aantal controleurs gevraagd door het bestuur om te helpen met de beoordelingen. Deze controle vindt plaats aan de hand van de checklist. Als controleur niet akkoord is met hoe de vereniging de zaken heeft geregeld is er geen toestemming om in te manden en begint het proces weer bij stap 2, net zolang totdat dit akkoord is.

o   Wekelijks zal de afdeling een steekproef houden bij circa 10 verenigingen, deze worden onaangekondigd bezocht om te kijken of er inderdaad gewerkt wordt volgens de afgesproken werkwijze.

Programma:

o   We denken dat in het gunstigste geval verenigingen komende week al klaar zouden kunnen zijn om in te korven op 15 mei. Echter dat betekent dat dan op woensdag de 13e alles al moet zijn ingediend en de verenging moet zijn gecontroleerd door de afdeling. Of dat haalbaar is moet blijken. We besluiten uiterlijk woensdag 13 mei of en hoe we een eerste start maken op 15/16 mei.

o   We vliegen zeker vanaf 23 mei, dus inkorven op 22 mei, waarbij alle verenigingen die dan een goedkeuring hebben mee kunnen doen. Het programma wat we hebben vastgesteld als bestuur voor de komende weken is:

  • 23 mei Heino (N) en Duiven (Z)
  • 30 mei Gennep
  • 6 juni    Venlo
  • 13 juni Weert
  • 20 juni Gronsveld of start MF op een andere losplaats

o   Op deze vluchten mogen alleen oude duiven worden ingekorfd. Aantal duiven per mand = 30

o   De komende weken besluiten we over het vervolgprogramma, waarbij we ook nadrukkelijk kijken naar het vliegen vanuit Zuidelijke richting vanuit Duitsland. Mochten de grenzen met België en Frankrijk ruim voor die tijd opengaan, dan kunnen we dat altijd aanpassen. We streven ernaar dit programma eind mei te presenteren in eerste concept 

o   Voor de jonge duiven geldt dat we zeker niet voor 20 juni africhtingen zullen organiseren. 

Geen competitie

Dit eerste programma met vluchten is om het vliegen met de duiven weer op te starten. Vanaf medio juni kunnen we wellicht met een aangepast programma het duivenseizoen echt verder opstarten. Zolang het huidige programma geldt is het niet toegestaan om in competitieverband met de duiven te vliegen, dit is door de overheden ook verboden. Dit betekent dat wij Compuclub zullen vragen de programma’s zo aan te passen dat er geen punten worden berekend en geen standen worden gemaakt. Er is eveneens geen sprake van een landelijk vliegprogramma of Nationale kampioenschappen. 

Tot slot: 

We vinden het als bestuur belangrijk om aan te geven dat we met z’n allen de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat we met onze duiven te mogen vliegen. Vraag daarom niet aan je sportvrienden om af te wijken van de spelregels en spreek elkaar aan als er te laks wordt omgegaan met deze spelregels. We hebben met elkaar in de hand of we deze verruiming kunnen behouden. 

o   Een vereniging kan pas meedoen als alle leden zich willen houden aan het protocol voor inkorven. Als dat niet goed gaat worden de duiven niet opgehaald.

o   De afdeling kan pas starten als de verenigingen zijn gecontroleerd en alle voorschriften worden opgevolgd. Anders krijgt de afdeling geen lossingsvergunning. 

Ga dus niet uit van duivensport zoals je dat gewend was, maar van vliegen met de duiven binnen de eisen van de overheid en de NPO. Dat is de realiteit van nu. Wij denken als bestuur dat we met elkaar nog steeds veel plezier aan deze vluchten kunnen beleven als we ons daarop instellen. Het belangrijkste is dat we met elkaar gezond blijven en genieten van onze ontspannende hobby en onze duiven

Het bestuur

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.