Morgen korven we onze duiven in voor de eerste vlucht van dit jaar. Er zijn ruim 20.000 duiven opgegeven voor Boxmeer, dus dat belooft een mooie start te worden. Via dit bericht geven we als bestuur een update over actuele zaken rondom vervoer en inkorfprocedure.

In onze Algemene Ledenvergaderingen dit najaar en voorjaar hebben we rondom vervoer en lossingen een aantal afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn in het kort:

  1. Update klein vervoer. Ventilatie wordt aangepast en kl.vv wordt alleen ingezet t.b.v. ophaalroutes. Vanuit bestuur wordt gericht gekeken of er meer kan worden gerouleerd zodat verenigingen die veel in klein vervoer hebben gezeten vaker in de route van de vrachtauto kunnen komen. Hierbij wordt ook gekeken naar de inzet van de opzetcontainers in de zuidelijke route.
  2. Aangenomen vliegprogramma is leidend.In het overleg met vervoerscommissie en convoyeurs is gebleken dat de convoyeurs het niet zien zitten om de eerste drie midfondvluchten Etroeungt (2x) en Arlon op vrijdag op te halen. Dat is echter wel het besluit van de vergadering zodat er nu naar andere oplossingen wordt gekeken om dit te realiseren.
  3. Zo snel mogelijk over op automatisch lossingssysteem.De auto’s die nodig zijn voor de programmavluchten beschikken zo snel mogelijk over een automatisch lossingssysteem. Twee containers worden zo snel mogelijk (1 voor het seizoen) uitgerust met gasveren, waarbij ook containers gehuurd worden van afdeling 10, 9 en 8. Op deze manier kunnen we beschikken over 4 a 5 containers. De kosten hiervoor worden gedekt uit de algemene reserve. 
  4. Op alle vluchten 24 duiven in de mand te gaan(1 nacht mand). Hiervoor is in principe voldoende capaciteit. Wel moet er extra aandacht zijn voor het aanvullen van restmanden. Volg hierbij de instructies van convoyeur/ chauffeur op!

 

Nu het nieuwe seizoen voor de deur staat geven we als bestuur een update van de status van deze 4 onderdelen.

 

Update klein vervoer: 

Afgelopen weekend is een klein deel van de route voor de trainingsvlucht opgehaald met de kleine combinatie (Renault) en daarmee zijn ca. 50 manden vervoerd naar de losplaats Duiven. Voor de vervoerscommissie was er sprake van overmacht omdat anders een hele auto zou moeten worden ingezet met bijbehorende kosten. Dit was echter niet op tijd bekend bij bestuur. We vinden het als bestuur jammer dat hierdoor toch een wagen van klein vervoer is ingezet voor vervoer naar de losplaats. We hebben met de vervoerscommissie nogmaals besproken dat dit niet de afspraak is. In principe wordt geen klein vervoer ingezet naar de losplaats.

 

Aangenomen vliegprogramma is leidend: 

De midfondvluchten komen snel dichterbij. Drie convoyeurs hebben aangegeven niet mee te willen op de eerste drie midfondvluchten van dit jaar, omdat die op vrijdag worden ingekorfd. Uiteraard hoeven deze convoyeurs niet mee als ze dat zelf niet willen. Daarom hebben we als bestuur gekeken of er anderen geïnteresseerd zijn om mee te gaan als convoyeur. We hebben al twee positieve reacties gehad, maar kunnen nog wel meer mensen gebruiken. 

Dus als je iemand bent of kent die graag als convoyeur mee wilt (er is een onkostenvergoeding en training), laat het ons weten via secretaris@friesland96.nl 

 

Zo snel mogelijk over op automatisch lossingssysteem: 

Er zijn op dit moment helaas nog niet voldoende containers beschikbaar om de komende vluchten al automatisch te kunnen lossen. Bij De Haan in Berlikum is de eerste container nu bijna opgeleverd waarna ook een tweede en eventueel derde container zal worden aangepast. Dit is jammergenoeg later dan wij hadden verwacht. Van afdeling 10 kunnen we een container lenen. Ook van afdeling 8 en 9 kunnen we containers lenen, echter hiervoor is de huurprijs die beide afdelingen vragen een stuk hoger dan we hadden begroot. We hopen zo snel mogelijk te kunnen melden dat we een bevredigende oplossing hebben voor het automatisch lossen. 

 

Op alle vluchten 24 duiven in de mand:
In uitzonderlijke situaties, wanneer we denken dat we een klein aantal manden teveel hebben (op basis van opgave) kunnen we besluiten het aantal te verhogen naar 26. Dit is komend weekend het geval op V16 en daarmee sparen we een extra auto uit.

 

Inkorfprocedure

We willen iedereen nogmaals attenderen op de procedure bij inkorven:

  • Zorg er in de vereniging voor dat er voldoende afstand is en blijft tussen de liefhebber, de inkorver en de manden. 
  • Een liefhebber geeft zijn duiven aan de inkorver en kan zelf absoluut niet in de buurt van de inkorfantenne of de manden komen. 
  • Bij iedere ingekorfde duif wordt de inkorfantenne en de klok in de gaten gehouden. Inkorver leest het ringnummer voor en er wordt gecontroleerd dat dit nummer correspondeert met het nummer op het scherm.
  • De duiven worden door de inkorver(s) in de mand gedaan en als de mand vol is wordt die verzegeld. 
  • Uitlezen van de klokken gebeurt door een verenigingsfunctionaris, de liefhebber zelf bemoeit zich hier niet mee.
  • Na het uitlezen krijgt de liefhebber een kopie van de inkorflijst en tekent die voor akkoord. 

Bovenstaand plaatje is nog uit de tijd van corona, maar geeft wel aan hoe belangrijk voldoende afstand is. 


In Jubbega zijn ze er klaar voor, zo kun je op de foto zien. Na alle ellende van vorig jaar hebben ze nog een keer extra scherp gekeken naar de indeling van het inkorflokaal. We konden op de voorjaarsvergadering horen hoe het fraudegeval van vorig jaar er in heeft gehakt bij deze vereniging. Doe er zoveel mogelijk aan om te voorkomen dat zoiets in je vereniging kan gebeuren.

 

Iedereen veel succes en spelplezier gewenst dit seizoen!

 

Het bestuur

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.