Vervolg van het seizoen
 
Na de eerste wedvlucht uit Sittard lijkt het intussen wel of het vliegseizoen in volle hevigheid is losgebarsten. 
Ongeduld over wanneer het vliegprogramma op de website komt, vragen over kampioenschappen, welke marathonvluchten worden vervlogen, wanneer lossen we samen met 10, wat zijn de afspraken van de vergadering. En ook berichten dat als jullie dit besluiten, dan….
We leiden als bestuur maar uit deze berichten af dat iedereen blij is dat we als duivenmelkers onze favoriete hobby weer wat meer mogen uitvoeren zoals we dat gewend zijn.
Tegelijk geldt juist in dit jaar, dat alles helemaal niet zo is als het altijd was. Corona domineert ons vliegseizoen en dat blijft zo tot half september als we dat afronden. Daarom willen we nogmaals benadrukken dat het protocol voor inkorven niet het enige is wat er anders is. Duiven inkorven met 1,5 m afstand is een belangrijke aanpassing. Maar er zijn meer. Zo hebben we dit jaar een kortere periode om onze vluchten te vervliegen.
We kunnen dus minder vluchten organiseren. Bovendien zijn er nog veel duiven en dat betekent ook dat onze vervoerscapaciteit goed ingezet moet worden. We krijgen straks in korte tijd dagfondvluchten, marathonvluchten naast de Vitesse -en midfond en de jonge duiven beginnen ook al snel. Dus we moeten als organisatie schakelen, vooruitdenken en ook de samenwerking met andere afdelingen opzoeken. Dat alles afstemmen kost ook tijd, zeker als je samen tot een afspraak moet komen. 
 
Hoe verder? Komend weekend
Vrijdagavond korven we in voor Blankenheim, een losplaats circa 60 km onder Maastricht, behoorlijk recht onder onze afdeling. In de voorbereiding van het seizoen hebben we al aangegeven dat we zolang we België niet in konden zouden kiezen voor losplaatsen in Duitsland en dat we zodra dat mogelijk is de oversteek maken naar onze vertrouwde vlieglijn. Vorige week was België nog niet open en hebben we een lossingsvergunning voor Blankenheim aangevraagd. Dit is een ruime losplaats waar we samen met Afdeling 10 naartoe gaan. We zullen de duiven ook ditmaal gezamenlijk lossen. Het is een vlucht die niet telt voor de nationale kampioenschappen en in de voorjaarsvergadering is afgesproken dat we een aantal vluchten samen met 10 lossen in het kader van de GIS-pilot. Hier waren 38 kiesmannen voor, 30 tegen en 1 onthouding zoals op 8 maart op deze site te lezen was. Oorspronkelijk zouden we 3 van zulke vluchten vliegen, maar dat worden er waarschijnlijk minder vanwege het korte seizoen.
 
Vliegprogramma
Voor de midfond gaan we de komende twee weken eerst tweemaal naar Chimay. We hebben overwogen om samen met 10 naar Arlon te gaan, maar wij redden het vervoerstechnisch niet om daar op tijd te zijn met onze huidige route. Dat betekent dat we deze twee vluchten apart zullen vervliegen. Vanaf 4 juli vliegen we dagfond met daarnaast nog 1 Vitesse, een wens die van verschillende leden kwam in reactie op ons Facebookbericht van zaterdag. Voor de marathon kwamen er ook veel vragen, en hebben we nog overleg met de NPO en andere afdelingen gehad. Er ligt nu een programma wat start op 11 juli met Limoges, wat in ieder geval in sector 4 gevlogen wordt en waarop ook jaarlingen mee mogen. Dan is er een jonge duivenprogramma dat iets ingekort is, maar waarin we de vertrouwde opbouw kunnen bieden. Tenslotte sluiten we af met 4 natourvluchten. Op 12 september hebben we de laatste vlucht gepland. 
 
 

Schrijf je nu in op de nieuwsbrief

Ontvang de eerstvolgende events, de uitslagen, uitgelichte forum berichten en nieuws.